Glavna sestavina maščob je …

Večina ljudi, ki pozorno spremlja količino vnosa v prehrani, vsaj približno ve, kaj so maščobe, in zakaj jih naše telo nujno potrebuje. Za vse tiste, ki tega ne vedo in se jim vztrajno izogibajo, ker so še vedno pod vtisom številnih medijskih člankov in prispevkov, v katerih so označene za predvsem škodljive, bo koristno branje naslednjih vrstic.

Če se sprašujete, kaj je glavna sestavina maščob, je odgovor malo bolj kompleksen. Za začetek je dovolj, da veste, da poleg beljakovin in ogljikovih hidratov predstavljajo enega od treh nujno potrebnih makrohranil v človeški prehrani, saj določenih maščobnih kislin telo ne more samo tvoriti, zato jih imenujemo esencialne. Prednost naj bi torej v prehrani imele predvsem tiste rastlinskega izvora, medtem ko slanino, maslo, smetano in podobne prehranske izdelke večina nutricionistov in drugih sodobnih prehranskih strokovnjakov še vedno odsvetuje oziroma priporoča uživanje v manjših količinah.

maščobe v hrani

Kaj so maščobe in zakaj jih je dobro vključiti v prehrano?

Gre za organske kemijske spojine, ki so ključnega pomena za zgradbo vseh živih bitij, ki v njih shranjujejo energijo. Imenujemo jih tudi trigliceridi oziroma triacilglicerini. Ker gre za spojine, ne moremo reči, da je glavna sestavina maščob le ena, temveč gre za spojino triestrov alkohola ter maščobnih kislin. Zanje je značilno, da so netopne v vodi, vendar se topijo v organskih topilih. Če so živalskega izvora, jih imenujemo masti, medtem ko rastlinskim pravimo olja. Razlika med tema dvema skupinama je, da so masti pri sobni temperaturi v trdnem stanju, medtem ko so olja pri sobni temperaturi v tekočem stanju.

So ključni element fosfolipidov, ki so eni od poglavitnih gradnikov celičnih membran, ter so zato nujno potrebne za izgradnjo celic, a igrajo tudi pomembno vlogo pri naši presnovi. Ker so v njih topni nekateri pomembni vitamini, kot na primer D vitamin, in tudi K, A in E, jih naše telo lahko absorbira samo z njihovo pomočjo. Kljub temu da na splošno velja, da naj bi uživali več rastlinskih, hladno stiskanih olj, in se čim bolj izogibali uživanju masti, pa brez teh določena ljudstva v stalno mrzlih krajih, kot so na primer Inuiti na Arktiki, ne bi mogla preživeti. Iz njih človeško telo prejme skoraj dvakrat več energije na enoto mase, kot jo lahko prejme iz beljakovin ali ogljikovih hidratov.

maščobe1

Ključna vloga pri tvorbi različnih hormonov

Poleg zmotnega prepričanja, da je glavna sestavina maščob le ena, običajno v širši javnosti tudi prevladuje mnenje, da je njihova vloga popolnoma nepomembna, in da so preprosto samo škodljive, kar seveda nikakor ni res. Niso namreč le ključni element pri gradnji celičnih membran, temveč predstavljajo predfazo v razvoju številnih hormonov, predvsem spolnih hormonov. Njihovo pomanjkanje v prehrani lahko zato povzroči različne motnje pri ženskah in pri moških. Pri hudem pomanjkanju lahko pride do nezdravega hujšanja, posledično pa ženske lahko izgubijo menstruacijo, imajo težave pri zanositvi ali kasneje v menopavzi. Posledica pomanjkanja tega pomembnega makrohranila pa je lahko tudi postaran videz.

Tudi če jih redno uživate preveč, lahko pride do težav, saj se v tem primeru pri moških lahko poveča prostata, kar lahko povzroči motnje pri uriniranju. Pri ženskah pa ta lahko povzroči boleče menstruacije, medtem ko je pri obeh spolih tudi več možnosti za nastanek hormonsko pogojenih aken.

maščoba v mleku

Uživajte jih v naravni obliki in v zmernih količinah

Če ste se prebili do konca tega sestavka, morda niste dobili enostavnega odgovora na vprašanje, kaj je glavna sestavina maščob, ker ne obstaja enostaven odgovor. Po prebranem pa se verjetno strinjate, da so vsekakor nujne, in se jih ni treba bati ali se jim izogibati. Izogibajte se predvsem predelanim oziroma transnasičenim, torej tistim, ki jih najdete v industrijsko predelani hrani.

Za boljšo presnovo, hormonsko ravnovesje in zadostno zalogo energije boste najbolje poskrbeli z uživanjem rib, semen in oreščkov, da jih boste lahko vnesli v telo v njihovi naravni obliki. Od olj pa ne morete zgrešiti z olivnim, lanenim ali kokosovim oljem.

maščobe 1